Det første spørgsmål jeg gerne ville stille mine kunder er: Hvad er det du ønsker med at blive selvstændig? Det er dog sjældent et spørgsmål jeg får mulighed for at stille, for når kunder kontakter mig, har de en helt bestemt forventning til, hvad der skal komme ud af samarbejdet. Og dette har ikke med personlighedsudvikling at gøre, det har gerne at gøre med skat, moms, regnskab mv.
Når jeg ønsker at spørge dig, hvorfor du gerne vil være selvstændig er det fordi, at jeg er stødt på utroligt mange grunde til, at mennesker har dette ønske. Nogen ønsker at skabe en forretning, som skal vokse sig enorm stor og som de kan sælge på et tidspunkt og blive meget rig af. Nogen ønsker blot at være sig selv uden at have en chef der kontrollerer en. Nogen ender tilfældigt med at blive selvstændig fordi de mistede deres faste job. Andre ønsker at blive det, fordi de har hørt at det er en dejlig tilværelse. Andre fordi de finder at det er in at være sin egen herre. Andre ønsker at blive chef og have en masse medarbejdere under sig. Og der er mange flere grunde end disse.
Når det er vigtigt at vide hvorfor du vil være selvstændig, er det fordi at det er vigtig viden, når man skal rådgive en kunde. Men præcis på dette punkt, er der hvor at min rådgivning adskiller sig fra andre.
Sagen er, at regnskab er et fagområde ligesom rigtig mange andre områder er fagområder. Et fagområde har gerne en uddannelse tilknyttet og ikke mindst en kultur, som definerer hvad fagområdet omhandler. Regnskab er – som alle andre fagområder – et emne, som kræver at man har interesse og evner i regnskabsfaget, før man kan forstå hvad faget drejer sig om. Men i tilfældet med regnskab omfatter faget netop alle de tekniske forståelser som jeg har erfaret, at ingen af mine kunder interesserer sig for. Hvis de havde gjort det, havde de vel selv læst til revisor.
Det som derfor kom til at optage mig, var hvordan jeg kunne omformulere de informationer som den tekniske del af regnskabsudarbejdelse gav mig, til rapporter og informationer mine kunder både interesserede sig for og ikke mindst kunne forstå. Og lad mig bare være ærlig og sige, at jeg kun har mødt ganske få kunder igennem årene, som holder af at gøre deres bilagsmateriale klar til mig. Det er hos mange en pinsel, som skal overstås, og hvad værre er, så ender indsamlingen af bilagene jo gerne med at revisoren vender tilbage med en besked om en moms- eller skatteregning. Men det har gerne hjulpet på tingene, at mine kunder har følt, at jeg har forsøgt at finde ind til deres præcise behov. Mit mål med disse ord, er ikke at forklare om hvilke rapporter man som rådgiver kan lave, for at kunderne forstår regnskabet. Det jeg ønsker med disse ord er, at give dig som selvstændig et skub i retning af, hvad DU selv skal forholde dig til. Du er nemlig den, som leverer alt inputtet, som vi rådgivere præsterer at omformulere til de mest indviklede og uforståelige opgørelser. Jeg ønsker altså at få dig til at forstå, at vi er dine rådgivere og vi skal tilbyde dig det, som du har brug for. Men før vi kan det, må du selv først finde ud af, hvad du har brug for.