For at komme tilbage til emnet denne række opslag handler om, så lad os igen rette fokus på regnskabet som du som selvstændig har behov for at få lavet, og som jeg har nogle forskellige råd om.
Først skal du forstå, at dit regnskab kan deles op i to grupper. Den ene del har at gøre med den lovgivning du skal overholde. Det har at gøre med den moms og eventuelle afgifter du skal registrere dig for og det har at gøre med dine skatteforhold. Både hvordan at du starter med at fortælle skat om at du er blevet selvstændig ved at få et CVR nummer, hvilke tal du taster ind i dit forskudsskema og hvilke tal som senere skal tastes ind som dit overskud, momsangivelser mv.
Den anden gruppe har at gøre med de informationer som DU har brug for, til at kunne drive din virksomhed bedst muligt. Det har at gøre med hvilke informationer der er vigtige for dig. Det kan være din omsætning, dit overskud, dine lønomkostninger eller helt andre informationer fra dit regnskab. Det kan også være rigtig mange andre informationer eller slet ingen. Det er kun noget DU ved, men min oplevelse er ofte, at kunder tror der er noget helt specielt de skal vide i denne sammenhæng og noget helt specielt de skal forholde sig til.
Du skal altså finde dine behov og du skal finde de krav som loven stiller til din virksomhed, og herefter skal du finde en revisor, regnskabsrådgiver, bogholder eller anden typer fagperson til at dække disse behov.
I disse overvejelser skal du tænke over hvad der kan hjælpe dig i denne proces. Er du et type menneske som helst skal have alt i analog form og har brug for at udskrive hvert enkelt bilag på papir. Eller er du den digitale type som vil elske at alle bilag ligges ind i en App. Er du typen, som udskyder bilagshåndteringen til sidste øjeblik eller er du typen, som hver dag samler bilagene i en mappe. Er du typen, som holder af at håndtere dine bilag eller er du typen, som helst vil undgå alt hvad der har med bilagene at gøre.
Vi er alle forskellige og alle de kunder jeg har arbejdet for igennem årene har været forskellige i deres bilagshåndtering. Og bilagshåndteringen er det grundlag som alt regnskab dannes ud fra. Du kan ikke bygge et stort flot hus uden at dit fundament er i orden. Det er helt det samme med et regnskab og de informationer, som kommer herudfra. Du kan ikke skabe et stort flot og informativt regnskab, hvis du ikke har dit bilagsfundament i orden.