Mine råd som regnskabsrådgiver 5: Valg af programmer og bogføringsform

Nu kommer vi så til et spørgsmål, som er meget oppe i tiden, fordi at vi heldigvis har fået så mange nye regnskabsprogrammer tilbudt på markedet. Hvilket program skal du som selvstændig vælge at bruge og skal du overhovedet vælge et.

Som revisor har jeg nogle programmer som jeg holder mere af end andre, men det er ikke det vigtigste i denne sammenhæng. Det vigtigste er hvad DU har brug for. Hvilke programmer kan det du har glæde af og hvilke programmer finder du nemme at bruge.

Som sagt er jeg yderst tilfreds med at markedet har fået så mange regnskabstilbud, men som revisor føler jeg mig en smule udfordret af den måde disse programmer markedsføres på. Man får tit indtrykket af at alt kan klares af kunden og der ikke behøves nogen fagpersoner.  Jeg ville ønske at primært vores skatteregler og de digitale platforme mellem borger og SKAT var så simple at enhver borger kunne finde ud af at betjene dem. Det håber jeg at du vil være med til at kræve i fremtiden. Jeg ser intet formål i, at en borger har brug for en ekspert for at udfylde sin egen selvangivelse eller forskudsskema. Men dette har ikke noget at gøre med det fagområde jeg betragter som regnskabsrådgivning og som efter min mening er udeladt i markedsføringen af regnskabsprogrammerne.

Når jeg skriver at regnskabsrådgivningen er udeladt, så husk mine tidligere ord om, hvad jeg opfatter som en regnskabsrådgiver (Se opslag 3 om ’Fremtidens regnskabsrådgiver’). Denne regnskabsrådgiver er ikke den ekspert, der skal hjælpe dig med den gruppe af opgaver, der har at gøre med lovene. Denne rådgiver er den person, der kan hjælpe dig med at trække informationer ud af regnskabsprogrammet, så DU kan forstå dem. Og som kan hjælpe dig i din personlige udvikling i dit forhold til bilag, regnskab og penge.

Når du skal vælge om du vil bruge et program og hvilket et du vil bruge, så vil jeg opfordre dig til at spørge dit selv om du synes dette valg, og det arbejde det medfører, er SJOVT. Hvis jeg var din revisor, skulle du nemlig aldrig gøre det for min skyld. Mine oplevelser er, at når jeg forklarer folk præcist hvordan de skal samle deres bilag, er jeg langt hurtigere til selv at indtaste bilagene i regnskabsprogrammet. Og til og med få dem forholdsvis rigtige fra start. Jeg er også hurtigere til at finde de fejl, jeg selv har lavet, for vi laver jo alle fejl. Hvis du har indtastet dine bilag selv, og jeg for eksempel skal afstemme din bank, må jeg stemme alle bankposterne af. Hvis du har lavet én fejl, kan jeg meget sjældent finde præcis denne fejl uden, at jeg afstemmer alle bankposter.

Når du skal vælge et program så sørg altså for, at du synes det er sjovt at bruge, for så lærer du noget. Hvis du gør det for at spare penge, så brug hellere din tid på dine virksomhedsaktiviteter og tjen flere penge på dette område. Og saml så dine bilag rigtigt til din revisor/bogholder/regnskabsrådgiver og skab dermed grundlag for en effektiv, rigtig og dermed billig bogføring.

Lukket for kommentarer.